Tarteletten



Een improvisatie deze tarteletten, omdat ik nog steeds niets had gedaan met die leuke springvormpjes van 15 cm van de Hema. Ik bak nooit iets terwijl heel Holland dat inmiddels doet. En ik zat met die pastinaak en een courgette van Het Zoete Land, de schattige stadsmoestuin waar ik oogstdeelnemer ben. O ja en een stuk peterseliewortel had ik ook nog, de eerste peterseliewortel van mijn leven, bijzonder, een wortel die naar bladpeterselie smaakt. Kortom: simpele quiches.

2 springvormpjes van 15 cm of quichevormpjes
4 a 6 plakjes hartige taartdeeg of bladerdeeg (koopmans)
1 courgette (in dunne plakjes)
1 pastinaak (in dunne plakjes)
een stukje peterseliewortel (ook in dunne plakjes)
3 eieren
125 ml creme fraiche
peper, zout, paprikapoeder
1 tomaat
1 tl karwijzaad
1 el verse tijm
geraspte kaas

Verwarm de oven voor op 180 graden. Vet de vormpjes in en bekleed ze met het ontdooide quichedeeg op je eigen manier, op elkaar leggen en uitrollen ofzo. Laagje courgette, bestrooien met paprikapoeder, laagje pastinaak, nog een laagje courgette, paprikapoeder, pastinaak en tot slot de schijfjes peterseliewortel. Klop de eieren los met de crème fraiche, peper en zout naar smaak. Verdeel over de 2 vormpjes, zodat de groenten net onderstaan. Bak 20 minuten in de oven. Haal ze eruit en verhoog de temperatuur van de oven naar 220 graden. Snijd de tomaat in 6 plakjes en leg deze bovenop de taartjes. Strooi er geraspte kaas over, karwijzaad en tijm. Dan terug in de oven nog 15-20 minuten. Laten afkoelen, uit de vormpjes halen en in puntjes snijden.